Demokratihuset
Åben for stemmer - Region Nordjylland
Aalborg Ungebyråd ønsker at skabe et åbent og levende Demokratihus i Aalborg, som kan blive et samlingspunkt for unges demokratiske selvtillid og dannelse. I en tid hvor demokratiske værdier udfordres globalt, er den stærkeste respons viden, engagement og deltagelse. Derfor skal huset rumme demokrati og aktuelle samfundsemner i form debatter, workshops og forløb for skoler, klubber og andre.
Hvad er idéen?
Et Demokratihus i Aalborg kan blive et samlingspunkt for styrkelse af unges demokratiske selvtillid og mod til at deltage i et demokratisk samfund med alle de nuancer, der ligger i det. Huset skal rumme debatter, workshops, rollespil, foredrag og undervisningsforløb målrettet skoleklasser, elevråd, ungdomsuddannelser, studerende og andre aktører på det ungdomsdemokratiske område. Her kan unge arbejde med aktuelle samfundsdilemmaer og ikke mindst diskutere, hvad demokrati betyder i praksis, når verden omkring os er præget af krig, geopolitisk usikkerhed og stormagtsrivalisering.
Hvor skal idéen realiseres?
Placeringen i Aalborg centrum er afgørende. Et centralt Demokratihus signalerer, at demokratiet hører hjemme midt i hverdagslivet. Det kan blive et åbent hus, hvor også civilsamfund, foreninger, medier og internationale aktører bidrager og skaber dialog på tværs af generationer og baggrunde.
Aalborg har med en stor Ungdomsskole, som universitetsby og regionalt kraftcenter et særligt ansvar og en oplagt mulighed for at gå forrest. Ved at skabe et Demokratihus investerer vi ikke blot i oplysning, men i samfundets langsigtede sammenhængskraft og modstandskraft.
Hvad omfatter projektet?
Hovedpointer – hvorfor et Demokratihus i Aalborg
Demokratiet er under pres globalt, blandt andet som følge af krigen i Ukraine, stigende autoritære tendenser og stormagtspolitiske udfordringer, der også berører Danmark og Rigsfællesskabet.
Unges demokratiske forståelse og deltagelse er afgørende for demokratiets fremtid, men mange unge oplever afstand, kompleksitet og misinformation i det politiske landskab.
Et Demokratihus i Aalborg centrum vil skabe et synligt, tilgængeligt og levende rum, hvor demokrati kan opleves, diskuteres og afprøves i praksis.
Huset kan fungere som lærings- og samlingspunkt for skoleklasser, elevråd, ungdomsuddannelser, studerende og civilsamfund med fokus på dialog, dannelse og aktivt medborgerskab.
Aalborg har med UngAalborgs mange deltagende unge, som universitetsby og regionalt kraftcenter et særligt ansvar og potentiale for at styrke demokratisk dannelse lokalt med national og international relevans.
Hvem står bag projektet?
Bag Demokratihuset står Aalborg Ungebyråd, men foreslås organisatorisk forankret under UngAalborg. UngAalborg vil facilitere driften af huset, i sammenhæng med de andre aktiviteter i Nordkraft. UngAalborg vil sammen med Ungebyrådet og vores ung til ung grupper stå for planlægning og afvikling af aktiviteter samt afholde de tilknyttede udgifter til lejemål i Nordkraft. Med UngAalborgs stærke erfaring i arbejdet med unge, dannelse og deltagelse sikres en fagligt solid, målrettet og bæredygtig ramme for Demokratihuset.
Hvordan involveres lokalsamfundet?
I Demokratihuset er der tænkt en lang række af aktører ind. Ud over Aalborg Ungebyråd, vil også UngeKrati (ung til ung demokratigruppe) være vigtig aktør i forhold til at facilitere workshops, debatter, temadag mv. for fx skoleklasser, ungdomsuddannelser, fritids- og ungdomsklubber.
Derudover er det tanken, at andre grupper og organisationer, der arbejder med unge og demokrati skal kunne bruge huset og derigennem skabe fællesskaber med demokratiet i fokus.
Da huset ligger centralt i Aalborg, er huset nemt tilgængeligt for mange, og det skal være åbent for alle interesserede unge.
Hvem gavner projektet og hvordan?
Aalborg Ungebyråd er en demokratisk valgt gruppe af unge mellem 13-21 år, som gerne vil skabe mere fokus på børn og unges interesser, behov og kæmper dels for, at unges stemme bliver hørt og dels for at øge unges demokratiske selvtillid. Derfor vil Demokratihuset kunne være med til at skabe mere synlighed omkring vigtigheden af demokrati og demokratisk dannelse. Demokratihuset skal være med til at gøre børn og unges stemme stærkere i kommunen og samtidig gøre, at børn og unge har bedre mulighed for at lære om demokratiet og gøre det nemmere at føle sig som en aktiv del af demokratiet.
Hvordan og hvor meget er stedet åbent for offentligheden?
I en tid hvor demokratiske værdier udfordres globalt, er den stærkeste respons ikke kynisme eller tilbagetrækning – men viden, engagement og deltagelse.
Derfor skal der gerne være lys i vinduerne i timerne mellem kl. 8-22, da Demokratihuset er tiltænkt både samarbejde med skolerne og ungdomssuddannelserne samtidig med at det skal være åbent i unges fritid, hvor Ungebyrådet, UngeKrati samt andre organiserede og mere uorganiserede ungdomsdemokratiske grupper kan benytte sig af husets faciliteter.
Del
Del
Del projektet på de sociale medier for at skabe opmærksomhed og opbakning