KoncertKirken

En levende kulturinstitution med en dynamisk organiseringsform

På Blågårds Plads midt på Nørrebro i København ligger KoncertKirken – et unikt kulturhus, hvor en tidligere folkekirke er blevet omdannet til en kreativ og musikalsk platform. Rummet er i dag et levende samlingspunkt for både lokale og internationale aktører med et bredt udbud af koncerter, kulturelle events og eksperimenterende scenekunst.

 

Med støtte til renovering, lydisolering og brandsikring er der skabt nye og professionelle rammer, der forbedrer brugsværdien og åbner huset op for en bred vifte af brugere og aktiviteter.

 

KoncertKirken begyndte som en forening i 2009 med et dobbelt formål: At forene det lokale kulturliv på Nørrebro og at skabe en platform for internationale musikarrangementer i den tidligere Blågårds Kirke

 

En central milepæl i projektets udvikling kom i 2015, hvor foreningen fik mulighed for at købe kirken af Kirkefondet. Dette betød et væsentligt organisatorisk skifte: Man overgik fra forening til A.M.B.A. (andelsselskab med begrænset ansvar). Der blev rekrutteret 220 andelshavere, herunder lokale beboere og boligforeninger, musikorganisationer, musikere og ensembler med tilknytning til huset. Denne organiseringsform var afgørende for at skaffe den nødvendige kapital til at købe og renovere bygningen og samtidig sikre bredt ejerskab og opbakning.

 

KoncertKirkens drift hviler på en blanding af foreningskultur, andelstankegang og kulturel produktion: Der afvikles et stort antal koncerter og kulturevents, ofte i samarbejde med eksterne arrangører. Huset drives med støtte fra fonde og projekter, men også med indtægter fra billetsalg og udlejning. Det daglige arbejde udføres af en kombination af projektansatte, frivillige og kunstnere, der bidrager med kuratering og praktisk afvikling. Denne model har gjort det muligt at opbygge en robust og alsidig drift, samtidig med at huset forbliver åbent og tilgængeligt for mange forskellige aktører.

 

Efter mere end 10 år med både ambitiøse renoveringsprojekter og et stigende aktivitetsniveau, står KoncertKirken over for nye overvejelser:

 

  • Er A.M.B.A.-modellen stadig den mest hensigtsmæssige for fremtidens behov?
  • Er der brug for at gentænke organiseringen i forhold til stabilitet, ansvar, beslutningskraft eller udviklingskapacitet?

 

Casen illustrerer tydeligt, at organiseringen af et kulturprojekt ikke er statisk – men må tilpasses i takt med, at projektets omfang, behov og ambitionsniveau udvikler sig. Det er ikke kun legitimt, men også nødvendigt at gentænke struktur og selskabsform, når nye faser og krav opstår.

 

KoncertKirken viser, hvordan en fleksibel tilgang til organisering og ejerskab kan bane vejen for transformation og bæredygtighed i kulturelle projekter. Med rødder i frivillighed og foreningsliv, men støttet af en professionel selskabsstruktur, har projektet formået at sikre både langsigtet ejerskab og kunstnerisk frihed. Samtidig peger casen på vigtigheden af løbende at evaluere og justere sin organisationsform, i takt med at driftsbehov og visioner ændrer sig.

 

Titel: Brandsikring af KoncertKirken

Projektejer: KoncertKirken Blågårds Plads

Geografi: Nørrebro, København

Rådgiver: Over Byen Arkitekter

Projektet: Renovering og brandsikring af KoncertKirken herunder søjler i kryptern og brandtrappe. Projektet fik i 2015 støtte til indretning og lydisolering af kirken. 

Bevillingsår: 2019

Bevilling: 1.000.000 kr.

False