Fra idé til drift – Styrk jeres projekt med den rette organisering
Når et bygge- eller renoveringsprojekt bliver til virkelighed, er det ikke kun mursten, der skal på plads. En solid organisering er nøglen til at føre jeres gode idé hele vejen fra byggeri og udvikling til et levedygtigt projekt. De Underværker-projekter, som stadig blomstrer flere år efter realisering, har én ting til fælles: En organiseringsform, der er tilpasset de vilkår, aktiviteter og muligheder, som stedet og menneskerne rummer.
Her giver Underværker-sekretariatsleder Susanne Abildgaard Rud fire gode råd til, hvordan I indtænker organisering og drift som strategiske værktøjer i arbejdet med at skabe stærke og levedygtige projekter.
1. Sæt det gode hold og ræk ud
Et stærkt bygge- eller renoveringsprojekt afspejler forskellige kompetencer og interesser. Vigtige kompetencer at have med i et byggeprojekt kan være viden om økonomi, byggeri, bæredygtighed, markedsføring og kommunikation. Er der andre lokale aktører, der kan spille en rolle i projektet? Skal grundejerforeningen eller idrætsforeningen inviteres med? Hvordan kan kommunen være en aktiv medspiller? Overvej, hvad der kan løftes af frivillige hænder, og hvad der kræver professionel hjælp fra rådgivere udefra.
Læs mere om den gode projektgruppe.
2. Tænk organisering og drift før mursten
Det er let at blive grebet af idéerne, planerne og byggeriet – men husk også at overveje, hvordan projektet skal drives, når bygningen står færdig. Vi ser ofte, at projektgrupper starter med at oprette en almennyttig frivillig forening som organisation for byggeprojektet. Så er man i gang, og det er et godt udgangspunkt. Men der kommer også en tid efter udviklingsfasen, når man som en frivillig projektgruppe skal til at eje eller drive en bygning, og her er der forskellige organisations- og selskabsformer, som kan overvejes.
Det er vigtigt at vælge en organisationsform, der vil passe bedst til den idé og det formål, I har med jeres projekt. Måske tænker I, at driften af huset skal finansieres ved at forpagte ud til en café, måske står I selv for salg af varer? Eller I finansierer vedligehold og drift af bygningen ved udlejning af B&B-værelser? Måske betaler jeres medlemmer kontingent, eller I får billetindtægter – nogle er sågar heldige at modtage et kommunalt tilskud til driften.
Når I har en idé om, hvilke aktiviteter bygningen eller stedet skal rumme, og en idé om, hvordan driften finansieres, så er det en god idé at tale med en juridisk rådgiver om, hvilken organisationsform der passer til jeres projekt.
I nogle tilfælde sker det, at projekter, der går fra at være en udviklingsorganisation til en driftsorganisation, knytter den frivillige forening til en fond eller et andels- eller anpartsselskab. Derved adskiller de det frivillige arbejde, der foregår i regi af foreningen, fra betalt arbejde som f.eks. større håndværksarbejder, der foregår i regi af selskabet eller fonden.
Læs mere om Forskellige organisationsformer
3. Genovervej over årene, hvad der er det rette for jer
I takt med at projektet tager form, bør I overveje, om andre organisationsformer kan være gavnlige for at drive projektet videre eller overkomme eventuelle udfordringer. Måske har projektet ændret sig, hvilket stiller nye krav til organiseringen? Måske har vilkårene for jeres drift ændret sig? Eller nye muligheder er opstået?
Hav derfor altid blik for, hvordan I kan bruge organiseringen til at styrke projektet, nu og i fremtiden, og vær åbne over for andre måder at gøre det på.
4. Lad jer inspirere af andre projekter
Det er altid en god idé at lade sig inspirere af andre projekter, når det kommer til at udvikle den rette organisationsform for netop jeres projekt. Vi har derfor samlet en række cases på Underværker-projekter, som har organiseret sig på alternativ vis med henblik på at sikre en bæredygtig drift.
Lønstrup Café-Bio
Kulturhuset er etableret og drives af en lokal frivillig forening. I turistsæsonen forpagter foreningen husets café til en professionel forpagter, som en måde til at skabe indtægt og interesse for huset, og om vinteren bruges kulturhuset som et lokalt samlingssted.
KoncertKirken
Hvordan driver man et kulturhus midt på Nørrebro – i en tidligere kirke – med både international musik, lokal forankring og et andelsselskab i ryggen? Læs med og få inspiration til, hvordan en fleksibel organisering kan være nøglen til bæredygtig drift og levende fællesskaber.
Vælg den rette organisering
Det starter med en god idé og et stærkt lokalt engagement. En tom bygning, en vision og en gruppe mennesker med lyst til at gøre en forskel. Men hvordan sikrer man, at ildsjæleprojekter bliver til varige initiativer, der skaber reel og blivende forandring i lokalsamfundet?
Håndbog i projektudvikling
Få værktøjer til at skærpe din idé, projektets organisering, dialogen med myndighederne og økonomien.